در تفسير قوله تعالي: انما يريد الله ليذهب عنکم الرجس اهل البيت و يطهرکم تطهيرا

معني انما يريد الله
آن بود پيش عارف آگاه
که خدا را ز لوث رجس و فساد
هست تطهير اهل بيت مراد
نيست پوشيده بر اولوالأفهام
که بود رجس بدترين آثام
چون بود رجس زلت و عصيان
نيست تطهير آن بجز غفران
پس همه اهل بيت مغفورند
وز عقوبات آخرت دورند
از گنه چون بريست ذمتشان
نتوان بهر آن مذمتشان
از معاصي مدارشان معصوم
وز ذمايم مسازشان مذموم
از يکي گر جريمه اي داني
کش نهفتن به شرع نتواني
بر وي احکام شرع اجرا کن
زانچه مشروع ني تبرا کن
به طبيعت مکن در آن مدخل
دين خود را بدان مکن مختل
ور شود با يکي ز صحبت نبي
در مقام جفا و بي ادبي
زان حکايت به لطف منعش کن
با وي از حکم شرع گوي سخن
لب به گفتار ناسزا مگشاي
ناسزا را به ناسزا مزداي
به تعصب مگوي دشنامش
جز به حسن ادب مبر نامش
چه عجب کز وي آن کلام فضول
در گذارند بهر روح رسول
تو مؤاخذ شوي به آن هذيان
که تو را يافت بر زبان جريان
اهل بيت طهارتند اينها
نور چشم بصارتند اينها
اختر برج شرع و ايمانند
گوهر درج صدق و احسانند
بهره مندند از نبي و نبيه
کالولد گفته اند سر ابيه
همه جزوند زان چراغ سبل
هست در جزو شمه اي از کل
آيد آن شمه مايه تأثير
جزو همچون مس است و آن اکسير
چون ز اکسير رو نمايد اثر
مس اگر کوهاست گردد زر
گشته ز اکسير زر ناب اين مس
گر چه مس مي نمايد اندر حس
پيش حس مس و پيش عقل زر است
پيش آن سنگ و پيش اين گهر است
مکن از حس زر و گهر را رد
که اغاليط حس ندارد حد
گر زر ناب از مس آلايد
قيمت زر ازان نفرسايد
رنگ مس نيست بر رخ زر غش
بهر بيگانگان بود روکش
آن بود غش که زرگر قلاب
مس نمايد به صورت زر ناب
تا بدان ابلهي فريب خورد
گيرد آن مس قلب و زر شمرد