اشارت به تقسيم علم به علمي که مضاف به مرتبه جمع است و به علمي که مضاف به مرتبه فرق است و علي هذاالقياس سائرالصفات

علم حق است کامده ست پديد
ليکن اندر مراتب تقييد
علم ياد آرد استناد به حق
چون بود حق ز قيدها مطلق
يا بود مستند به حق زان رو
که برآيد به صورت من و تو
قسم اول بود به نسبت ذات
مستمرالثبوت و الاثبات
نشود متصف به قسم دگر
جز به وقت ظهور و در مظهر
هر لنعلم که هست در قرآن
قسم ثاني بود مصحح آن
ور نه قسم نخست از ادراک
از حدوث و عروض باشد پاک
ذکرالعلم مع کلا قسميه
فرعوا ساير الصفات عليه