در بيان آنکه آدمي کل است و ساير اشيا به مثابه اجزا

آدمي چيست برزخي جامع
صورت خلق و حق در او واقع
نسخه مجمل است و مضمونش
ذات حق و صفات بيچونش
متصل با دقايق جبروت
مشتمل بر حقايق ملکوت
باطنش در محيط وحدت غرق
ظاهرش خشک لب به ساحل فرق
يک صفت نيست از صفات خدا
که نه در ذات او بود پيدا
هم عليم است و هم سميع و بصير
متکلم مريد و حي و قدير
همچنين از حقايق عالم
همه چيزي بود در او مدغم
خواهي افلاک و خواهي ارکان گير
خواه کان يا نبات و حيوان گير
صورت نيک و بد نوشته در او
سيرت ديو و دد سرشته در او
گرنه مرآت وجه باقي بود
از چه رو شد فرشته را مسجود
بود عکس جمال حضرت پاک
اگر ابليس پي نبرد چه باک
هر چه در گنج کنت کنز نهان
بود، در وي خدا نمود عيان
خلق را در ظهور پيدايي
هستي اوست علت غايي
زانکه عرفان بود سبب آن را
و اوست مظهر کمال عرفان را